perjantai 10. elokuuta 2018

31 asiaa, jotka olen oppinut 31 vuodessa

Törmäsin tällaiseen hauskaan haasteeseen YouTubessa, kun katsoin Michelle Elmanin videota ja päätin sitten itsekin tehdä tämän omien ikävuosieni mukaan. Vaikuttaa hyvinkin haastavalta haasteelta, mutta aion yrittää! Katsotaanpa, mitä olen oppinut itsestäni ja elämästä 31 elinvuoteni aikana tähän mennessä. Asiat ovat mieleen tulevassa järjestyksessä.


Luonto on sitkeä.


1. Veri ei ole vettä sakeampaa. Olen oppinut, että sukulaisiin ei todellakaan voi luottaa. 

2. Elämä on hyvää ilman sukulaisia. Se todella on! Et tarvitse elämääsi vanhempia ja sisaruksia ja muita sukulaisia, että elämäsi olisi hyvää ja merkityksellistä.

3. Luota omiin vaistoihisi. Ihan tosi. Jos jokin asia tai ihminen tuntuu väärältä ja/tai vaaralliselta, usko vaistoihisi ja ota vähän takapakkia tsekataksesi tilanne uudelleen ja tarvittaissa pakene.

4. Kuuntele itseäsi. Kuuntele, mitä kroppasi yrittää kertoa. Kuuntele, mitä mielesi yrittää kertoa. Esim. jos tuntuu, ettei jaksa enää, niin silloin on oikeasti pitää levätä.

5. Minä olen elämäni tärkein ihminen.

6. Kaikki ajatukset ja tuntemukset eivät ole totta. Esim. ajatukseni, että kukaan ei voi mua rakastaa ei oo ollu totta, vaikka siltä tuntui ja niin uskoin vuosia elämästäni.


Merenranta kodin lähellä.


7. Jotta voisit nauttia elämästä, ei tarvitse olla rikas. Parhaat nautinnot ovat hinnoittelun ulkopuolella, kuten rakkaan halaus, ystävän kanssa keskustelu, kävely meren rannassa, kirjan lukeminen jne.

8. Tarvitsen yksinoloa. Yksinolo ei olekaan kamalaa, vaan ihanaa. Mun hermot alkavat kiristyä, jos en saa olla säännöllisesti yksin. Yksinolo on minulle tärkeää.

9. Se, ettei halua omia lapsia, on täysin ok ja siinä ei ole muilla mitään nokan koputtamista. 

10. Oikea ja aito ystävyys on todella, todella arvokas ja vaalittava asia. Minulla on vain muutamia ystäviä ja he ovat sitäkin tärkeämpiä. 

11. Myös kaverisuhteet ovat tärkeitä! Ne ovat myös arvokkaita ja on hyvä olla kevyempiäkin ihmissuhteita.


Rakennuksen purkua Oulun keskustassa.


12. Olen herkkä ihminen. Erityisherkkä. Eli en kestä pitkään voimakkaita ärsykkeitä ilman että olostani tulee hankala ja ahdistunut. Esim. kovat äänet, ihmistungos, kirkkaat valot aiheuttavat pitkittyneenä todella huonoa oloa ja siitä toipuminen vie päiviä ellei viikonkin tai enemmänkin.

13. Edelliseen viitaten, tarvitsen valmistautumisaikaa, jos haluan mennä festareille tai jonnekin, jossa on enemmän ihmisiä ja meteliä ja muuta. Tarvitsen melkein kaikkeen valmistautumis- ja miettimisaikaa.

14. Tänä kesänä olen oppinut, että en kestä 30 asteen helteitä. Kroppa alkaa voimaan huonosti  vajaassa viikossa.

15. Kielten osaaminen avartaa maailmaa. Oikeasti. Olisinpa ymmärtänyt sen paljon, paljon aikaisemmin. Onneksi oppiminen ei ole koskaan myöhäistä.

16. Oikeuslaitokselta ei välttämättä saa oikeutta, vaikka haluaisi ja se olisi oikeudenmukaista.


Hylätyssä rakennuksessa Limingassa.


17. Minulla on paljon ennakkoluuloisia, syrjiviä ja rasistisia ajatuksia. Ne ovat arvojeni vastaisia ja siksi haluan oppia niistä pois.

18. Lukeminen on tärkein harrastukseni. Se on myös pitänyt minut hengissä lapsena.

19. Koti on lempipaikkani maailmassa. Seuraavaksi on kirjasto ja merenranta jaetulla kakkossijalla.

20. Tieto on oikeasti todella tärkeää. Tiedon avulla muutetaan maailmaa. Tiedon avulla muutetaan mielipiteitä. Niin pienessä kuin isossakin kuvassa.

21. Lapsuus ja geenit eivät määritä koko loppuelämääsi negatiivisesti, jos et anna niin käydä. Myös omilla tekemisilläsi on vaikutusta. Sekä tuurilla.


Hylätyssä rakennuksessa Limingassa.


22. Pienet asiat tuovat yhtä paljon iloa kuin isotkin.

23. Traumoista toipuminen on hidasta ja tuskallista. Ja silti kaiken sen arvoista.

24. Tiedät tehneesi oikein, kun voisit tehdä asian uudelleen, huolimatta paskasta lopputuloksesta.

25. Jos jollekin asialle ei ole oikea hetki nyt, se oikea hetki saattaa olla esim. vuoden päästä. 

26. Ihmisen älykkyyttä, kyvykkyyttä, mukavuutta jne. ei oikeasti näe päällepäin. Ollenkaan. Ulkonäkö ei kerro lopulta paljoakaan ihmisestä. 


Mun asenneteekuppi.


27. Pehmolelut voivat olla aikuiselle yhtä tärkeitä kuin lapselle. Kummityttöni äiti kertoi ymmärtävänsä kummityttöäni ja hänen elintärkeitä pehmojaan minun takiani paremmin. 

28. Rohkeutta on se, että uskaltaa kohdata pelkonsa. Että ei anna pelon estää tekemästä asioita.

29. On tärkeää olla rehellinen itselleen. Se voi tehdä kipeää ja se voi hävettää, mutta itsetuntemus paranee rutkasti. Ja myös itsekunnioitus kasvaa.

30. Itsetuntemus on todella tärkeää. Sen myötä tulee itseluottamusta ja itsekunnioitusta. Sen myötä oppii hyväksymään itsenstä sellaisena kuin on. Sen myötä voi rueta tykkäämään ittestään.

31. Mielenterveys on yhtä tärkeää kuin fyysinen terveys. Terveys ei kuitenkaan määritä ihmisarvoa.


Ihanan vihkoni kansi on hyvä stressilelu samalla, ku sitä silittelee.


Tällaisia asioita olen oppinut 31 elinvuoteni aikana! Aikamoisia, kun vähän ajattelee. Mitä sinä olet oppinut? Kerro edes yksi, minua kiinnostaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti