maanantai 7. tammikuuta 2019

Top 12 suosikkinaistani taiteessa

Luin PTFU-blogista kirjoituksen, joka herätti minut miettimään, että ketä naistaiteilijoita tai naisartisteja tai naiskirjailijoita ihailen ja miksi. Kommentoinkin sen postauksen alle mietteitäni ja sitten päätin tehdä postauksen aiheesta tänne omaan blogiini ja esitellä teille mun lempparit naiset. Heidät esittelen sen mukaan, milloin he ovat tulleet elämääni.

L.M.Montgomery

Kuka ei tietäisi Lucy Maud Montgomeryä, tuota kanadalaista kirjailijaa? Hän on kuulunut elämääni siitä asti, kun luin ekan kerran Anna- ja Runotyttö- kirjat. Eli noin vuonna 1995. Olen lukenut hänen kirjansa monta kertaa, laskujeni mukaan neljästi. Nyt olen myös saanut päähäni, että haluan kaikki Montgomeryn kirjoittamat kirjat omaan hyllyyni. Uskallan hankkia ne, koska tiedän, että tulen lukemaan ne uudelleen vielä monet kerrat, eivätkä ne näin ollen jäisi vain pölyttymään sinne.

Kuva täältä

Saima Harmaja

Saima Harmaja, iki-ihana ja 24-vuotiaana kuollut runoilija on myös minulle tuttu lapsuudestani. Löysin hänet noin 10-vuotiaana, vuonna 1997. Luin silloin Palavan elämän (kirja, jossa hänen kirjeitään, päiväkirjamerkintöjään ja runojaan) ja se upposi syvälle minun lapsen mieleeni ja sydämeeni ja teki lähtemättömän vaikutuksen. Rakastan Harmajan runoja, siitä ei pääse mihinkään.


Kuva täältä

Tarja Turunen

Tarja Turuseen ja Nightwishiin tutustuin suunnilleen vuonna 2003. Olin aiemmin satunnaisesti kuullut Nightwishin musiikkia, mutta vasta nyt ihastuin valtavasti sen musiikkiin ja Tarjan ääneen ja hommasin kaikki levytkin itselleni. Nightwishin levyt multa on hävinnyt matkan varrelta, mikä mua harmittaa suunnattomasti. Myöhemmin, kun Tarja siirtyi soolouralle, olen seuraillut myös sitä. Tarjan soolouran levyjä mulla on kaksi. Voisin kyllä hommata ne loputkin. No, erityisesti ihastunut olen From the spirits and ghosts- levyyn. Sitä luukutan tähän aikaan vuodesta. Tykkään levystä, koska se ei ole ahdistavan jouluinen vaan pikemminkin talvinen. Tarjan äänessä on jotain, josta pidän ihan valtavasti ja tunnistan sen kyllä missä vain. Haaveilen, että joskus pääsisin kuulemaan häntä livenä.


Kuva täältä

Noora Louhimo

Noora Louhimoon ja Battle Beastiin tutustuin kesällä 2012 ensimmäisen kerran. Ystäväni pisti minut kuuntelemaan bändin Black Ninja- biisiä ja olin mennyttä. Nooralla on älyttömän upea ääni. Se sopii mielestäni heviin todella hyvin. Olen onnellinen, että olen myös nähnyt livenä Battle Beastin, Puolangan LankaFesteillä 2015. Nooran ja Battle Beastin fanitus jatkuu edelleen.


Kuva täältä

Sini Yrjänä

Sini Yrjänä on valokuvaaja ja henkilö Piilosta- kirjan takana. (Kirjassa olen itsekin mukana.) Sinin valokuvat ovat upeita ja hän on ihana ihminen. Sinin oon tavannut ekan kerran jo kun hän otti ylioppilaskuvani 2006 ja puutarhuriksivalmistumiskuvani 2010. Tutustuimme paremmin kuitenkin vasta syksyllä 2012.


Kuva täältä

Koko Hubara

Koko Hubara ilmestyi maailmankartalleni, kun hänen bloginsa Ruskeat tytöt ilmestyi 2015. Seurasin blogia ja pidin siitä paljon. Hubara on myös kirjoittanut kirjan Ruskeat tytöt, joka pohjautuu blogin teksteihin. Kirjasta olen kirjoittanut arvion kirjablogissani. Koko Hubara on myös yksi hahmo Ruskeat tytöt- median takana. Fanitan Hubaraa ja hänen kirjoituksiaan ja toivon, että hän kirjoittaa vielä paljon kirjoja, joita voin lukea aina uudelleen ja uudelleen.


Kuva täältä

Arja Byman

Arja Byman on paavolalainen taiteilija. Häneen ja hänen taiteeseensa tutustuin Piilosta-kirjan tekemisen yhteydessä 2015. Bymanin maalauksia on Piilosta- kirjassa. Haaveilen, että saisin muutaman Bymanin maalauksen omalle seinällenikin jonain päivänä.



Floor Jansen

Floor Jansen on Nightwishin nykyinen laulaja ja sitä kautta minulle tullut tutuksi. Tämä hollantilaislaulaja on minulle myös mieleen ReVamp- nimisen bändin takia, jonka levystä ReVamp pidän todella paljon. Jansen on upea laulaja, siitä ei pääse mihinkään. Nightwishiä on tullut kuunneltua kyllä aina, mutta ReVampiin tutustuin vasta 2016. ReVampin myötä tajusin paremmin Floor Jansenin upeuden.


Kuva täältä

Vera Vala

Vera Valaan tutustuin 2016, kun luin hänen ensimmäisen kirjansa erään tuttavani suosituksesta. Ihastuin Adrianna de Bellis- sarjaan heti ja sittemmin tämä kirjasarja on ilmestynyt kokonaisuudessaan omaan kirjahyllyynikin. Innolla aina odottelen, että milloin häneltä ilmestyy lisää luettavaa minulle.

Kuva täältä

Viivi Rintanen

Viivi Rintaseen tutustuin 2016, kun luin hänen sarjakuva-albuminsa Mielisairaalan kesätyttö. Tykkäsin siitä. Samoihin aikoihin olen ruennut seuraamaan hänen blogiaan Hulluussarjakuvia. Pidän paljon Rintasen piirrostyylistä ja värien käytöstä.


Kuva täältä

Roxane Gay

Yhdysvaltalaiseen Roxane Gayhin tutustuin viime vuonna, 2018, kun suositusten myötä tartuin hänen kehuttuihin kirjoihinsa. Hunger oli jollain lailla tajunnan räjäyttävä kokemus, joka tuntuu vieläkin minussa. Luen parhaillaan hänen kirjaansa Difficult women, joka on myös aika wau.


Kuva täältä

Katariina Souri

Katariina Souriinkin olen tutustunut vasta viime vuonna, eli 2018. Kesällä aloitin lukemaan hänen Musta mandala- trilogiaansa ja se vei heti mennessään. Googlettaessani häntä tajusin myös, että pidän todella paljon hänen maalauksistaankin. Myös Sourin maalauksia haluaisin omalle seinälleni.


Kuva täältä


Pohdintaa:

Näiden naisten perusteella voisi sanoa, että minä enimmäkseen vain luen. Tässä listassa ei ole ketään näyttelijää esimerkiksi. Eikä mieleeni tule edes ketään näyttelijää, jota ihailisin. Ehkä voisi sanoa, että kiinnostukseni on jonkin verran kapea-alaista, koska melkein kaikki naiset tässä listassa ovat kirjoittajia. Kapea-alaisuus taitaa tosin olla kyllä aika normaalia, luulen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuille päädyin kun googlasin mitä taiteen aloja edes on. Niitä ovat audiovisuaalinen kulttuuri, esittävät taiteet, kirjallisuus, muotoilu ja arkkitehtuuri, musiikki ja visuaaliset taiteet. Esittävät taiteet eli teatteri, tanssi, sirkus ja performanssitaide puuttuvat mun listasta kokonaan. Samoin tästä puuttuvat muotoilu ja arkkitehtuuri. Sen sijaan läsnä ovat kirjallisuus ja visuaalinen taide eli kuvataide, valokuvataide ja sarjakuvat, paitsi että mediataide puuttuu kylläkin. (Mitä se edes on?) 

Audiovisuaalisesta kulttuurista sanotaan näin noilla sivuilla:"Audiovisuaalista kulttuuria ovat mm. elokuvat, televisio- ja radio-ohjelmat, digitaaliset pelit, musiikkivideot ja videotaide sekä näiden tuotanto, jakelu ja kaikenlainen esittäminen tallennus- ja jakelualustoista riippumatta samoin kuin audiovisuaalisen kulttuuriperinnön säilyttäminen, koulutus ja tutkimus."
Audiovisuaalista taidettakaan mun listasta ei löydy. Tein aika vasta postauksen, jossa esittelin seuraamiani YouTube- kanavia ja olen tehnyt postaukset (yksi ja kaksi ja kolmaskin luonnoksissa) lemppari tv-sarjoistani. Hmm. Voisin kyllä tehdä postauksen myös podcasteista/radio-ohjelmista, joita kuuntelen! Niitäkin on useampi. Tai lemppareista elokuvistani. Pelejä en pelaa. Tiedän kyllä, että monet niistä ovat visuaalisesti todella upeita. Musiikkivideot ja videot muutenkin ovat joskus hienoja, tosin ainuttakaan hienoa ei just nyt tule edes mieleen.

Wikipediassa taiteen alaksi oli listattu myös käsityötaide. Sitäkään ei löydy mun listauksesta ollenkaan. Käsityötkin ovat luovaa ja taidetta. Kyllä mun pitää nyt ihan selvästi rueta ottamaan selvää näistä asioista! Ja pohtia näitä. Esim. audiovisuaalista taidetta ei edes miellä taiteeksi, vaikka sitähän sekin kyllä on. Tai käsitöiden tekeminen. 

Kertokaahan omia ihailunne kohteita! Ketä ihailette? Onko kellään samoja?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti